Ett målat porträtt av Aurora von Königsmarck, troligen målat tidigt 1700-tal av systern Amalia.
Porträtt av Aurora von Königsmarck, troligen målat av systern Amalia.

De Königsmarckska tapeterna visas återigen, tillsammans med de åtta porträtten från den Königsmarckska salongen, som länge var en fast utställning på Östergötlands museum. Den nya utställningen innehåller även en skulptur, ett grafiskt blad och en akvarellskiss.

I centrum för tapeternas berättelse finns de svensk-tyska systrarna Amalia och Aurora von Königsmarck, födda på 1660-talet. De intog en central roll i Stockholms kulturliv under åren i Sverige. Systrarna satte upp och framförde teaterföreställningar som blev mycket omtalade. En var Iphigénie som framfördes på originalspråket, franska, med kvinnor i alla roller.

Konstverken är broderade med ull och silke på linneväv och kallas efter franskan för tapeter. Tekniken är framförallt petit-point och korsstygn. Tapeternas yta är 34 kvadratmeter och uppskattningsvis har det tagit 34 000 timmar att brodera dem. I en tid utan elektriskt ljus var det ett hårt arbete.

Bild av en broderad tapet med motiv av en kvinna med ett barn i famnen sittande på en röd stol, omgiven av blomrankor.
Amalia avbildad på tapeten Barndomen.

Majoriteten av 1600-talets högklassiga textilier importerades till Sverige, men professionell broderikonst utfördes även i Stockholm.

Tapeternas bård fungerar som en ram runt motivet utformad som en teaterscens proscenium, med symboler för att tolka scenen eller händelsen som utspelas i motivet. Konstnären och hovmålaren David Klöcker von Ehrenstrahl, som var systrarnas lärare, förklarar sin inställning till den barocka stilen så här:

Vid betraktandet av en konstfullt förfärdigad målning se den som en genomtänkt och sinnrikt konstruerad rebus. Betraktandet handlar om att dechiffrera målningens symboler och betydelser. Öppen för detta betraktelsesätt upptäcks verkets spirituella själ och insikten att de föremål och personer som avbildas betyder något mer än vad man först tror eller ser.

Den tidigare permanenta utställningen Königsmarckska salongen på Östergötlands museum.

Arkivbild från den tidigare Königsmarckska salongen på Östergötlands museum, i lokalerna där Österlandets skatter idag finns. De sex tapeterna är sammanlagt 34 kvadratmeter och hela 2,3 meter i höjd.

Tapeterna har en gång hängt på den Lewenhauptska släktgården Vinäs slott, på gränsen mellan Östergötland och Småland. De utgjorde en testamentarisk gåva från grevinnan Anna Bogeman (född Stackelberg och tidigare gift Lewenhaupt) till Östergötlands museum 1946.