Handväskan är modevärldens utropstecken, vars betydelse och status har växt snabbt de senaste hundra åren – från praktisk tygpåse till upphöjd lyxartikel. Handväskan är en tidsmarkör som har mycket att berätta om attityder och samhällsförändringar. Den speglar också kvinnors och mäns frigörelse under olika epoker.

– En handväska kan vara så mycket mer än bara en accessoar. Den kan visa på förändringar i samhället och konsumtionsmönster och inte minst spegla framväxten av populärkultur och den moderna kändiskulten, säger Gabriela Huk, utställningsansvarig och chef för avdelningen Publik och lärande på Östergötlands museum.

Unika originalväskor

I Carry Me visas unika originalväskor som var milstolpar i handväskans modehistoria, vissa med kopplingar till ikoner som Grace Kelly, Jaqueline Kennedy Onassis och Lady Diana. Östergötlands museum har gjort en ny bearbetning av den internationella utställningen, som tidigare visats i Nya Zeeland, Estland, Finland och Danmark, bland annat genom att komplettera med svenska väskklassiker.

I anslutning till utställningen visar även den prisade och Vogue-omskrivna väskdesignern Susan Szatmáry från Linköping upp ett urval av sina väskor och berättar om sin designprocess och resa – från krigets Bagdad och uppväxten i Skäggetorp till anställning på de stora franska modehusen och förverkligandet av drömmen om ett eget varumärke.

Programpunkter

Carry Me – 100 år av handväskor visas i Westmanhallen på Östergötlands museum den 17 februari–18 augusti 2024. Vid vernissagen lördagen den 17 februari kl. 13.00 invigningstalar Gabriela Huk från Östergötlands museum tillsammans med modeexperten Lotta Ahlvar och väskdesignern Susan Szatmáry. Vernissagen följs av ett fördjupande samtal mellan Susan Szatmáry och designikonen Marina Kereklidou i Wallenbergsalen.

Under våren arrangerar museet flera programpunkter kopplade till Carry Me, så som en föreläsning med historikern och författaren Karin Carlsson om kvinnors historia genom föremål, en väskbytardag, visningar och workshops.

Publicerad: 230118