Huvud och överkropp av människoliknande varelse som istället för hud och ansikte täcks av en kraftigt skrovlig yta i blågrått.
Varelse från utställningen Aquanauts. Foto: Carl Thorborg

Höstens stora utställning Aquanauts – Expeditionen skildrar den häpnadsväckande forskningsexpeditionen till Siljansringen år 1897. Här finns replikor av hittills okända människoliknande arter, förunderliga artefakter, fossilerade fynd och 115 år gamla doftspår.

– Det här är en utställning som fascinerar yngre och äldre, vana och ovana museibesökare – alla kan på olika sätt uppskatta Aquanauts. Känslan av att gå in i ett riktigt historiskt skeende och uppleva ett mysterium är påfallande, säger projektledaren Per Stålebro på Östergötlands museum.

Upptäck utställningen på egen hand eller genom en guidad visning. Under höstlovet ges även visningar i konstutställningen Verkligheter, i den kulturhistoriska tidsresan Vägen hit och i Österlandets skatter, med föremål från Egypten, Kina, Japan och det forna Persien.

Två barn och en vuxen står i ett mörkt rum runt en upplyst inglasad grav.

Bergsgraven i fokus

I år är det 70 år sedan stenåldersgraven Bergsgraven hittades i Linköping och för att uppmärksamma detta unika arkeologiska fynd ges extrainsatta familjevisningar av graven.

– Vi är glada att innan en av Bergsgraven-visningarna också kunna erbjuda en exklusiv förhandsvisning av det första avsnittet av Historien om Sverige med Farah, SVT:s nya historieprogram för barn! Avsnittet handlar om stenåldern och de har bland annat varit här på museet och filmat, säger Carola Sandgrim, verksamhetsutvecklare för program och mötesplats.

Förhandsvisningen hålls i Wallenbergsalen den 31 oktober kl. 10.15 och har fri entré.

Dimmig bild med siluetten av en drottning framför en borg.

Fri entré 28 oktober

Fri entré blir det mer av i samband med lovet! Lördagen den 28 oktober är det kostnadsfritt att besöka alla utställningar och programpunkter; de guidade visningarna i konserveringsateljén (kl. 10.30–11.30) och i konstutställningen (kl. 14.00), öppen ateljé med skapande för hela familjen (kl. 13.00–15.00) samt en gästande livepodd med När man talar om trollen (kl. 13.00) – om övernaturliga väsen och oförklarliga händelser i historiska rapporter från Östergötland. På kvällen hålls Konstonsdag med Ung Konst Öst, som riktar sig till unga mellan 13-25 år.

Den 28 oktober finns dessutom ett riktigt bra höstlovserbjudande på årskort och familjekort! Vid köp på plats kl. 10.00–16.00 ges 25 % rabatt på korten, som gäller för obegränsade entrébesök i 12 månader från aktivering (pris på årskort 300 kr mot ordinarie 400 kr och pris på familjekort 525 kr mot ordinarie 700 kr).

Ett barn som målar tillsammans med en vuxen.

Måla, pyssla och slöjda

Som alltid under skollov erbjuder museet mycket skapande verksamhet för barn och familjer. I Ateljé Rut – intill upplevelsemiljön Viljans värld – hålls återkommande Föräldrarutan (fredagar kl. 13.00–15.00) och Söndagsverkstad med familjevisning (söndagar kl. 12.30–15.00), men nytt för lovet är Slöjdateljé den 1 november (kl. 10.00–15.00) och Familjevisning och skapande den 2 november (kl. 12.30-15.00). De tre sistnämnda har fri entré.

Det gäller också till den mysrysliga Krogsfallsgården i Linköpings trädgårdsförening tisdagen den 31 oktober kl. 10.00–16.00, där det skapas på Halloween-tema och avslutas med spökhistorier.

Får användas i kommunikation/marknadsföring kopplad till Det förtrollade Östergötland

Folktro och spöken

Mikaela Radakovic Kjäll, museiguide på Östergötlands museum och Löfstad slott och en av författarna bakom boken Det förtrollade Östergötland – Folktro och sägner då och nu, håller i tre programpunkter; ett kostnadsfritt föredrag om hur spökhistorier har använts och berättats runt Löfstad slott (1 november kl. 18.00), en spännande höstlovsaktivitet för små museidetektiver (2 november kl. 14.00, från 5 år) och en familjevisning där folktro och spökhistorier visar vägen i Vägen hit (3 november kl. 15.00, från 12 år).

– Jag kommer exempelvis att berätta om slottsspöken och 1600-talets häxjakt. Men också om forntidens lämningar som har skapat nya berättelser och användningsområden i folktron. Torsdagens höstlovsaktivitet för mindre barn blir en vindlande vandring bland dolda gångar och hemliga trappor på museet, i jakten på det föremål som museispöket har gömt, säger Mikaela Radakovic Kjäll.

Entrén till Östergötlands museum en solig dag.

Extraöppet 30 oktober

Halloween-tema är det också på onsdagens teckningsklass för vuxna på museet; Prova modellteckning kl. 17.30, med en levande modell och under handledning.

Normalt sett har museet öppet tisdag–söndag, men under höstlovet är det extraöppet även måndagen den 30 oktober kl. 10.00–17.00.

– Vi vill bli en naturlig mötesplats för barn och unga som är skollediga och inte reser iväg och har märkt att flera verksamheter är stängda på måndagar även under skollov. Det är en lucka vi vill fylla, säger Gabriela Huk, avdelningschef Publik och lärande.

Varmt välkommen till Östergötlands museum!

Publicerad 231018

Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott utanför Norrköping och Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena. På slottet ges traditionsenliga spökvisningar under lovet och klostermuseet erbjuder höstlovsguidningar med upptäcktsfärd i källaren, historiska guidningar och kreativ verkstad. Läs mer på respektive hemsida.